اینتر کولر قطعه‌ای است که در خودروهایی که سیستم توربوشارژ  یا سوپرشارژ دارند استفاده می‌شود. این قطعه هوای تحت فشاری که وارد موتور می‌شود را خنک کرده و از بالا رفتن دمای موتور و فرسوده شدن آن جلوگیری می‌کند. نام اینتر کولر از آن‌جایی می‌آید که معمولا در سیستم توربو، بین توربوها قرار دارد. البته گاهی اوقات این قطعه در انتهای چرخه‌ی توربوها، بین سیستم توربو و موتور هم نصب می‌شود. در این شماره از راهنمای لوازم یدکی خودرو، اطلاعاتی در خصوص اینتر کولر برای‌تان آورده‌ایم تا از آن‌ها برای نگهداری از این قطعه استفاده کنید و هزینه‌های خرید لوازم یدکی و تعمیر خودرو را کاهش دهید. 


کاربرد اینتر کولر

اینتر کولر دمای هوای تحت فشار خروجی از سیستم توربوشارژ یا سوپرشارژ را کم می‌کند. سیستم توربوشارژ هوای فشرده شده را وارد موتور می‌کند تا قدرت آن بیشتر شود. در فرایند فشرده کردن، سیستم توربو گرمای زیادی تولید می‌کند. اگر این گرما وارد موتور شود، ممکن است به آن آسیب وارد کند یا به سوختن موتور منجر شود. مشکل جدی دیگری که ممکن است ناشی از گرما باشد، انفجار است. اینتر کولر بین سیستم توربو و موتور قرار می‌گیرد تا دمای هوا را کاهش دهد و موتور بتواند عملکردی بهینه داشته باشد. اندازه‌ و تنظیمات اینتر کولرها بسته به نوع موتور متغیر است. 


اینتر کولر هوایی ساختاری ساده دارد و در خودرو استفاده می‌شود و که از اینتر کولرهایی که از مایع خنک‌کننده استفاده می‌کنند سبک‌تر است.

انواع اینتر کولر

  • اینتر کولر هوایی: در این نوع اینتر کولر لوله‌هایی وجود دارد که درون‌شان پره دارند. هوای فشرده شده وقتی از این لوله‌ها می‌گذرد، گرما را به لوله‌ها و پره‌ها منتقل می‌کند. سپس گرمای پره‌ها توسط هوای محیط جذب می‌شود و هوای فشرده شده خنک می‌شود. اینتر کولر هوایی رایج‌ترین نوع آن است که در خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع اینتر کولر ساختاری ساده دارد و از اینتر کولرهایی که از مایع خنک‌کننده استفاده می‌کنند سبک‌تر است.
  • اینتر کولر هوا به مایع: در این نوع اینتر کولر از آب، یا ترکیب آب و یک حلال برای کاهش دمای هوا استفاده می‌شود. آب خنکی که در سیستم اینتر کولر جریان پیدا می‌کند دمای هوا را کاهش می‌دهد. این نوع اینتر کولر از انواع هوایی آن کوچک‌تر است و بیشتر در خودروهایی که مشکل کمبود فضا دارند استفاده می‌شود. 

محل نصب اینتر کولر

  • جلوی موتور: یکی از جاهای نصب اینتر کولر جلوی موتور و زیر رادیاتور است. در بیشتر خودروها اینتر کولر در این مکان نصب می‌شود؛ چون در این حالت هوای زیادی وارد مخازن آن می‌شود و عملکردش بهبود می‌یابد. 
  • روی موتور: در این حالت اینتر کولر به موتور نزدیک‌تر است و در نتیجه دمای هوای ورودی به موتور کمتر است. این نوع اینتر کولر از هوای محیط بهره‌ی کمتری می‌برد و عملکرد ضعیف‌تری دارد. 
  • کنار موتور: این نوع اینتر کولر هم جلوی موتور نصب می‌شود؛ اما روی کناره‌های خودرو و جلوی چرخ‌ها. آن‌ها از انواع دیگر اینتر کولر کوچک‌ترند و عملکرد ضعیت‌تری دارند. 

دلایل خرابی اینتر کولر

  • به مرور زمان، مخازن ورودی و خروجی اینتر کولر دچار ترک یا شکستگی می‌شوند و هوا از آن‌ها نشت می‌کند. نشتی هوا روی عملکرد اینتر کولر تاثیر منفی می‌گذارد. 
  • اگر هوای فشرده شده حاوی ناخالصی و اضافات باشد، عملکرد اینتر کولر تحت تاثیر قرار می‌گیرد. 
  • در اینتر کولرهای هوا به مایع، قطعاتی مثل پمپ و مخزن ممکن است دچار مشکل شوند و عملکرد اینتر کولر را تحت تاثیر قرار دهند. 

وجود بنزین اضافی در دود خروجی از اگزوز رایج‌ترین نشانه خرابی اینتر کولر محسوب می‌شود.

نشانه‌های خرابی اینتر کولر

  • وجود بنزین اضافی در دود خروجی از اگزوز
  • افزایش مصرف بنزین
  • ضعیف شدن عملکرد موتور
  • کاهش شتاب خودرو
  • کاهش قدرت موتور
  • افزایش دمای هوای ورودی به موتور و ضعیف شدن عملکرد آن
  • افزایش سرعت چرخش توربو شارژ

رسیدگی به اینتر کولر

پیشگیری از خرابی اینتر کولر تا حد زیادی هزینه‌های خرید لوازم یدکی و تعمیر خودرو را کاهش می‌دهد. 
  • اینتر کولر هر 15.000 تا 20.000 کیلومتر باید تعویض شود. بهتر است در این خصوص از دفترچه‌ی راهنمای خودرو استفاده کنید. 
  • اگر اینتر کولر خودرو‌تان از آب استفاده می‌کند، چند وقت یک‌بار میزان‌ آب آن را بررسی کنید. 
  • پمپ اینتر کولر هم باید مرتب روغن‌کاری شود. 


منبع : Buyautoparts